Każde urządzenie wykorzystywane przy przetaczaniu paliwa powinno składać się z filtru do początkowego oczyszczania paliwa oraz separatora wody. W urządzeniu może być także zamontowany filtr paliwa z separatorem wody. Zabezpiecza on układ paliwowy przed niebezpiecznym następstwem dostania się do urządzenia wody z przetaczanego paliwa. Brak separatora wody może przyczynić się do awarii urządzenia z powodu wody w pompie wtryskowej.
Bez separatora wody bakterie też mogą zanieczyścić układ paliwowy. Jedna z przyczyn utrudniających poranny rozruch silnika (także w samochodzie) może się okazać woda w paliwie dostarczanym silnikowi. Skąd się bierze woda w zbiorniku paliwa pojazdu. Sporządzone z blachy ściany zbiornika na paliwo pod wpływem zmian temperatury się nagrzewają lub oziębiają. Wtedy powietrze się skrapla i pojawia się wilgoć w wewnątrz zbiornika z paliwem. Nie dotyczy to samochodowych zbiorników do paliwa z tworzyw sztucznych.
Jakie mogą być następstwa wody w układzie paliwowym: Taka woda może zagrozić korozją baku samochodu, oraz przewodów dostarczających paliwo. Olej napędowy i etylina przy pomocy przetaczanego paliwa smarują także pompę paliwową. Woda w paliwie uniemożliwia takie smarowanie pompy paliwowej. Woda w paliwie może być szczególnie groźna w zimie: przewody paliwowe i filtr mogą zostać zatkane przez zamarznięty lód. Jeśli zamarznięte drobinki lodu zatkały przewody paliwowe konieczna jest interwencja mechanika samochodowego w warsztacie.
Wiemy więc dlaczego separator wody z paliwa jest tak ważnym elementem każdego silnika.
Woda w silniku może się ujawnić, jeśli kierowca tankuje stosunkowo nie wiele paliwa. Niewiele paliwa tankują na przykład kierowcy jako paliwo wykorzystujący autogaz (LPG). W takich autach kierowca powinien dbać szczególnie odpowiednie smarowanie pompy paliwowej. A przecież nim kierowca uruchomi silnik na autogaz początkowo silnik pracuje na benzynie, a dopiero później jest przełączany na LPG.
Czy można zapobiegać pojawianiu się wody w układzie paliwowym? Tak, tankując do pełna, ewentualnie dopełniając bak po zużyciu pewnej ilości paliwa.
Separator paliwa montuje się przed lub za pompą do przetaczania paliwa. Umożliwiają od separowanie wody z przetaczanego do pojazdu paliwa, oraz umożliwiają oczyszczenie paliwa z mikrozanieczyszczeń stałych o wielkości większej od 30 mikronów.