Egzamin państwowy na prawo jazdy w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego można zdawać będąc osobą pełnoletnią lub mając miesiąc do osiemnastych urodzin. Należy również przejść kurs na prawo jazdy w ośrodku szkolenia kierowców: trzydzieści godzin teoretycznych wykładów oraz także trzydzieści godzin jazdy praktycznej po mieście w specjalnie przygotowanym samochodzie, w którym pasażer, czyli instruktor ma hamulec i sprzęgło. Należy również przejść obowiązkowe szkolenie z zakresu pierwszej pomocy. Zaświadczenie OSK o przejściu kursu umożliwia zapisanie się w WORD na egzamin praktyczny. Rozmaite szkoły jazdy mają różne taktyki, ale większość urządza swoim podopiecznym wewnętrzne testy teoretyczne, a niektóre również praktykę.
Wiele osób zastanawia się ile trwa egzamin na prawo jazdy. Część teoretyczna to ok. 10 minut, które kandydat spędzi w sali komputerowej i wypełni test złożony z pytań ogólnych i specjalistycznych dotyczących prawa drogowego. Jeżeli uzyska wynik 68 punktów na 74, zostanie dopuszczony do zdawania egzaminu praktycznego. Część teoretyczna kosztuje 30 zł. i kwota ta musi być zapłacona za każdym podejściem do egzaminu.
Egzamin praktyczny natomiast zazwyczaj trwa od 40 minut do godziny, chociaż przy pustych ulicach lub ewentualnym niezdaniu w trakcie egzamin może potrwać krócej lub w rzadkich przypadkach dłużej. Kandydat na kierowcę odbywa kurs w samochodzie przystosowanym, wyposażonym w kilka kamer, które uniemożliwiają jakąkolwiek korupcję, ale także odwołania w przypadku uznania niesprawiedliwości. Na początku należy sprawdzić ustawienie swojego fotela, lusterek i zapiąć pasy. Koniecznie trzeba również zapalić światła – bez tego można oblać egzamin praktyczny w dwie minuty. Następnie można ruszyć na plac egzaminacyjny zaliczając krótkie przepytanie z części samochodu: należy otworzyć maskę i wskazać rzeczy, o które zapyta egzaminator. Następny jest przejazd do przodu oraz do tyłu po wyznaczonym łuku. Uderzenie w pachołek czyni egzamin niezdanym. Najechać na linię można raz, ale w drugiej próbie jest już konieczność wykonania manewru bezbłędnie. Drugą częścią egzaminu na placu jest wjechanie pod niewielką górkę przy użyciu hamulca ręcznego. Nie można przekroczyć określonej liczby obrotów; próby także są tylko dwie.
W części w ruchu ulicznym egzaminator ma prawo przerwać od razu egzamin w momencie poważnych błędów naruszających bezpieczeństwo innych pojazdów na jezdni. Chodzi o wjazd na czerwonym świetle, nie zatrzymanie się na znaku stop, wymuszenie pierwszeństwa lub pojechanie pod prąd. W przypadku drobniejszych błędów takich jak niewłaściwa zmiana pasa, złe ustawienie się przy wyjeździe z drogi jednokierunkowej czy zbyt długa jazda po lewym pasie można popełnić jeden błąd każdego rodzaju, a dopiero przy drugim egzamin jest niezdany. W każdym egzaminie następuje również pewien manewr: jest to zawracania oraz parkowanie: prostopadłe, równoległe lub skośne. Jeżeli egzamin zostawił niezdany z powodu błędu rażącego, kandydat nie może dokończyć jazdy w ruchu miejskim tylko wraca do WORDu jako pasażer.