Jak dobrze zorganizować swój czas

Pierwszą istotną kwestią są wszelkiego rodzaju organizery czy planery, w których możemy sobie rozpisać swój dzień. Niektóre zawierają całą stronę na każdy osobny dzień, a także strony na zaplanowanie całego nadchodzącego miesiąca w skrócie. Wybór jest ogromny, najlepiej dostosować planer pod swoje potrzeby, ile miejsca potrzebujemy na zapiski, itd. Obecnie na rynku możemy znaleźć wiele bardzo różnych planerów, mają one przepiękne szaty graficzne, dlatego każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Można też korzystać z kalendarza w komputerze i zapisywać tam najważniejsze planowane wydarzenia. Takim sposobem nie zapomnimy, np. że mamy wizytę u lekarza lub że musimy sprawdzić, ile kosztuje ogrzewanie podłogowe, gdy planujemy remont. Kolejna rzecz to samoprzylepne karteczki. Na każdej możemy napisać jedną rzecz, którą musimy zrobić, a później umieścić je w widocznym miejscu tak, aby codziennie mieć przed oczami obraz obowiązków na cały tydzień. Po każdym wykonanym zadaniu odklejamy karteczkę i wyrzucamy ją. Jest to bardzo satysfakcjonujące i motywujące, bo wiemy, jak dużo już udało nam się zrobić i widzimy, że zostało coraz mniej.
Inną bardzo ciekawą propozycją jest to, aby czynności, które zajmą mniej niż pięć minut, wykonywać od razu i nie odkładać ich na później. Ważna jest systematyczność, np. gdy mamy do wykonania jakiś większy projekt, dobrze jest podzielić go sobie na mniejsze części i codziennie robić po trochu, aby nie mieć ostatniego dnia ogromu pracy. Najlepiej także wykonywać obowiązki po kolei, a nie robić kilka rzeczy naraz, gdyż wtedy może nam się wszystko pomylić i żadnej z tych rzeczy nie zrobimy na 100 %. Lepiej skupić się na jednej rzeczy, a po jej wykonaniu, przejść do kolejnej.
Gdy robimy listę rzeczy do zrobienia, najlepiej zapisać na niej jedynie te najważniejsze rzeczy. Gdy jest ich zbyt dużo, często mamy poczucie przytłoczenia i z góry nastawiamy się negatywnie, twierdząc, że i tak nie uda nam się zrobić wszystkiego.
Kolejnym dobrym sposobem jest zaczynanie pracy z samego rana. Gdy odkładamy to wciąż na później, może się okazać, że uciekł nam prawie cały dzień, a jeszcze nie zaczęliśmy pracy. Poza tym, im wcześniej zaczniemy, tym wcześniej skończymy i przez resztę dnia mamy już czas dla siebie, nie musząc się stresować, że jeszcze nie wykonaliśmy swoich obowiązków.
Inny istotny punkt to Internet i social media, które bardzo często rozpraszają nas i nie pozwalają w pełnie skupić się na pracy. Warto więc odłożyć telefon w inne miejsce lub wyłączyć go.
Wiele osób musi mieć porządek w miejscu, w którym się uczy bądź pracuje, gdyż bałagan często powoduje poczucie przytłoczenia i sprawia, że trudno jest się skoncentrować. Dobrze jest wypróbować to na sobie. Może się okazać, iż poprawi to znacznie jakość naszej pracy.
Kolejny sposób na lepszą organizację czasu to planowanie posiłków nawet na kilka dni do przodu. Wtedy wiemy, co musimy kupić i nie marnujemy czasu na chodzenie do sklepu co dwa dni, gdy nagle okazuje się, że brakuje nam jakiegoś składnika do obiadu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here