Deficyt kaloryczny a odchudzanie

Każdy z nas ma swój sposób odżywiania. Wiemy, że powinno się jeść przynajmniej trzy posiłki dziennie. Staramy się jeść zdrowo, ale często nam to nie wychodzi. Jeżeli nasza waga niebezpiecznie idzie w górę, decydujemy się na dietę. To ile kalorii żeby schudnąć?

Na początku trzeba podliczyć, ile jemy kalorii dziennie. Zrobić rozpiskę i wszystko notować. Jest też wiele aplikacji, które pomogą nam w obliczaniu kalorii. Taki dzienniczek powinniśmy prowadzić przez około tydzień i możemy wtedy zobaczyć, ile mniej więcej spożywamy kalorii w ciągu dnia. Do obliczenia prawidłowej masy ciała, pomocny może okazać się kalkulator wagi BMI (body mass index). Wpisujemy tam nasz wzrost i wagę. Jeżeli jesteśmy mężczyzną o wzroście 170 cm i wadze 80 kg, nasze BMI wskazuje nadwagę, ponieważ powinniśmy się mieścić w przedziale od 53 kg do 72 kg. Sporządzając dzienniczek żywienia widzimy, ile wynosi dzienne spożywanie kalorii, w tym przykładzie jest to 3500 kcal. Zdrowy mężczyzna o tym wzroście ma zapotrzebowanie kaloryczne wynoszące od 2700 kcal do 3000, widać tutaj, że ilość posiłków jest przekroczona. Podobnie sprawa ma się w stosunku do kobiet, jeżeli dziewczyna o wzroście 160 cm i wadze 70 kg, sprawdzi swoje BMI, zobaczy że wskaźnik pokazuje nadwagę. Kobieta ta powinna spożywać posiłki, których łączna wartość energetyczna wynosi od 1500 kcal do 2000 kcal. Jeżeli zdecydujemy się na odchudzanie, musimy zmniejszyć kalorie w diecie. Wtedy zaobserwujemy stopniowe zrzucanie wagi. Jeżeli dodatkowo zdecydujemy się na uprawianie sportu, możemy zjeść dodatkowe kalorie, które spalamy podczas treningu. Będąc na diecie warto sobie ułatwić chudnięcie, poprzez zamianę niezdrowych fast foodów (które jemy w mniejszych ilościach, tak żeby zmieścić się w ustalonych kaloriach), na zdrowe posiłki. Dieta nie może być radykalna, ponieważ szybkie i niezdrowe chudnięcie gwarantuje efekt jojo. Polega to na tym, że organizm jest w stanie ciągłego stresu, poprzez ogromne ucięcie kalorii, magazynuje tłuszcz, a początkowo chudniemy z wody w organizmie. Gdy po pewnym czasie, chcemy wrócić do normalnych posiłków, organizm jest dalej w stanie gotowości i będzie szybko magazynował tłuszcz, czyli gromadził tkankę tłuszczową. Poza tym zamieniając produkty z dużą ilością soli i ulepszaczy, na produkty organiczne, warzywa i owoce, pomagamy sobie w lepszym wyglądzie ciała. Uprawiając sport i zdrowo się odżywiając można pozbyć się cellulitu. Jeżeli wypadają nam włosy, skóra ma szarawy wygląd a paznokcie się rozdwajają – jest to wyraźny znak na brak witamin. Trzeba jeść mniej kalorii, żeby schudnąć zwykle powinno się ucinać kalorie o kilkaset. Czyli jeżeli jedliśmy dziennie 3000 kcal (co dla kobiety jest naprawdę dużo), powinnyśmy zmniejszyć kalorie na początku do 2500 dziennie. Wcale nie musimy odczuwać wielkiej zmiany. Jeżeli słodzone napoje gazowane zmienimy na wodę, jasny pszenny makaron zbożowy na razowy (lub jeszcze lepiej, na kaszę), będziemy jeść tyle samo i będziemy stopniowo chudnąć. Dieta powinna być zróżnicowana. Jeżeli sami nie możemy sobie poradzić i sporządzanie posiłków nas przerasta, powinniśmy się zgłosić do specjalisty – dietetyka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *